Vad gäller när en konsument returnerar en vara som köpts på internet och varan kommer bort?

Vad gäller när en konsument returnerar en vara som köpts på internet och varan kommer bort?

Internethandel kan vara smidigt och praktiskt, men ibland vill man returnera den köpta varan. Vad gäller då?

Allt fler väljer idag att handla över internet. Enligt undersökningar från Internetstiftelsen e-handlade 85 procent av svenskarna under 2022.

När ett köp görs över internet, alltså på distans, blir distansavtalslagen tillämplig. Lagen ger konsumenten 14 dagars ångerrätt. Tiden räknas från det att konsumenten mottar varan. Många företag väljer att ha en längre frist än 14 dagar, och då gäller det som sägs i villkoren i stället för lagen.

Konsumenten som handlar på internet har faktiskt ett bättre skydd för ångerrätt, än vad konsumenten som handlar i fysisk butik har. I fysisk butik blir konsumentköplagen tillämplig, vilken inte innehåller någon lagstadgad rätt till öppet köp eller bytesrätt. Detta erbjuds oftast av butiker ändå för att locka till köp, men är alltså ingen rättighet som kunden i butik kan kräva.

Vad händer då kunden som handlar på distans vill använda sin ångerrätt och returnera varan? Enligt distansavtalslagen ska konsumenten bekosta returen om ångerrätten används och det är konsumenten som står risken för varan tills dess att varan är återlämnad. Med risken för varan avses vem som har ansvar över varan och därför vem som är skyldig att betala om varan skulle gå sönder eller försvinna. Det är säljaren som stå risken för varan fram tills att varan lämnas till köparen.

Vid avlämnandet övergår risken till köparen, som sedan står risken för varan tills dess varan är återlämnad till säljaren om köparen väljer att returnera varan.

När ska då varan anses vara återlämnad till säljaren vid ett distansköp?

Är det när varan kommit fram till företaget eller när köparen lämnar in vara hos en postombud? Enligt avgörande från Allmänna reklamationsnämnden ansvarar företaget för varan från det att konsumenten lämnar varan till transportören.

Så länge konsumenten paketerat varan ordentligt, skrivit rätt mottagaradress och kan bevisa att varan återsänts med ett inlämningskvitto, är det företaget som bär risken. Om varan inte kommer fram till företaget har konsumenten därför ändå rätt till återbetalning från företaget på grund av returen.

Brottmålsadvokat

Kontakta oss

Advokat Marcus Gillström arbetar huvudsakligen med civilrätt och brottmål och har flerårig erfarenhet av att företräda såväl privatpersoner som bolag och föreningar.
Fyll i nedan kontaktformulär för att komma i kontakt med Gillström Advokatbyrå så att vi kan boka ett första möte.

Våra tjänster